"קוסמוס" חוזרת

מאז ילדותי הייתי משוגעת על מדע בכלל ועל אסטרונומיה בפרט. אחד הספרים האהובים ביותר עלי היה "האדם והחלל" של ספריית טיים לייף, אבל קראתי בשקיקה כל דבר שיקשור לאסטרונומיה.

ואז, בסוף שנות ה-70, הגיעה הסדרת הטלוויזיה האגדית "קוסמוס" בהנחייתו של ד"ר קרל סייגן, הסדרה הפופולרית והמדהימה ביופייה שעשתה רבות להנגשת המדע לקהל הרחב. הצילומים והאפקטים המרהיבים, המוזיקה השמימית של ונגליס וסייגן בקולו הרך והייחודי ובמבטו הנפעם מיפי היקום פרטו על נימי נפשי העמוקים ביותר.

שנים הייתה קוסמוס מושא להערצה ולנוסטלגיה בחוגי חובבי המדע באינטרנט, שבהם אני מרבה להסתובב. המונח "bilions and bilions" בקולו הייחודי של סייגן צוטט בכל הזדמנות אפשרית, ועיבוד מוזיקלי יפהפה, לקטעים נבחרים מהסדרה בקולו של קרל סייגן (ובהשתתפות סטיבן הוקינג), A Glorious Dawn,  נעשה במסגרת פרוייקט A Symphony of Science. קרל סייגן נפטר ב-1996, ורבים קבלו שאין בימינו אדם מעורר השראה לקהל הרחב כמוהו. ואז התוודעתי לד"ר ניל דגראס טייסון, אסטרופיזיקאי ומנהל ההיידן פלנטריום בניו יורק, וגיליתי מדען שבספקנות שלו, בהתפעמות שלו מהיקום, ובדרך הייחודית שלו להציג אותו בפני אנשים באשר הם מזכיר מאוד את קרל סייגן.

Cosmos3-dl_jpg_610x343_crop_upscale_q85כנראה שלא רק אני חשבתי כך, וביוזמה של רשת פוקס ושל אלמנתו של קרל סייגן, אן דרויין, הופקה לאחרונה גרסה חדשה של הסדרה "קוסמוס" בהנחייתו של ניל דגראס טייסון. כבר זמן מה שאני יודעת על הסדרה המחודשת, עוד מאז שד"ר טייסון החל לרמוז בתוכנית הרדיו שלו Star Talk Radio (שאני מקשיבה לה כפודקאסט) שמשהו מתבשל. אבל כששמעתי שהסדרה תשודר בערוץ נשיונל ג'אוגרפיק, ערוץ שאני מתרגמת בו, מיד הודעתי שאם הסדרה תגיע לארץ, היא שלי! ואכן כך היה.

נדיר שאני מתרגמת פרק בנשיונל ג'אוגרפיק עם דמעות בעיניי, אבל זה מה שהיה כשתרגמתי את הפרק הראשון. קולו הקטיפתי (ויש האומרים סקסי) של ניל דגראס טייסון, האפקטים העדכניים, הקישור המקסים לסדרה המקורית וגם סיפור פגישתם הראשונה של קרל סייגן וצעיר מהברונקס שלימים יגדל ויהיה ד"ר טייסון, וכמובן המדע מעורר ההשראה, כל אלה לא נפלו מהסדרה המקורית ואולי, אולי אפילו עלו עליה.

הפרק הראשון ישודר בארה"ב ביום א' 9/3 ואצלנו, בערוץ נשיונל גאוגרפיק, החל מיום א' 16/3 ב-21:00 (שידורים חוזרים בימים ג' ו-ד'), בתרגומי. ובינתיים תוכלו ליהנות מקדימון.

